<%QUERY CMSPage_By_Uri(page_uri=$Request.file) DO DISPLAY $TITLE = FORMAT('TR', $seo_title) $META_DESCRIPTION = FORMAT('TR', $seo_descr) $META_KEYWORDS = FORMAT('TR', $seo_keywords) %> <% INCLUDE 'INC_head.htm' %> <%INCLUDE '/INC_above.html' %> <%!%BEGINHTMLBLOCK([%BODYTXT Brödtext%])%!%>

Köpvillkor

Vid köp med kreditkort gäller följande:  Om en vara är slut så restnoteras den inte. Vi debiterar inte heller någonting för denna vara. Du kan heller inte komplettera din order efter att du har genomfört din betalning med kreditkort.
Du kan handla med Faktura,Kreditkort, eller Postförskott. Vid köp med faktura görs en mindre sedvanlig kreditkontroll första gången du handlar.  Vid köp under 850 kr tillkommer en frakt på 58 kr. (andra villkor för återförsäljare)
Köpvillkor Gäller kunder i Sverige.

Frakt:
För privatperson: Fraktavgift 58:-. Vid order över 850:- så är det fraktfritt!
För butiker: 
*Vid köp över 2000:- exkl. moms levererar vi fraktfritt.
*Vid ordervärde mellan 1000-1999:- frakt 100:-
*Vid ordervärde mellan 500-999:- frakt 75
*Vid ordervärde mellan 100-499:- frakt 50

Leveranstid
Normal leveranstid tills du har mottagit varorna är cirka 2-4 arbetsdagar. Under högsäsong kan det ta längre tid. Du kan välja expressorder - dina varor skickas då samma eller följande dag mot en avgift av 40:- (notera på ordersedeln eller säg till i kundtjänst).

Leveranssätt 
Vi skickar beställningar med MyPack Collect, brev, DHL Servicepoint till privatpersoner samt PostNord Parcel till företag. 

Du som privatperson kan även välja PostNord MyPack Home från PostNord - vilket innebär hemkörning mellan kl. 17-21.
Säg till när du beställer, en avgift på 112:- tillkommer.

Vi tar ej ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Vid ändringar av postförskottsförsändelser, om du t ex ändrar adress eller liggetid på ditt postförskottspaket, debiterar vi dig PostNords avgifter.
Det går bra att göra en beställning, och sedan hämta varor hos oss, men ring och avtala tid först. Annars rekommenderar vi ett besök i vår butik som finns vid södra infarten till Gamleby (gamla Tjust Motell), där de flesta av våra varor finns att köpa.

Betalningsvillkor
Vi debiterar en enhetlig frakt- och expeditionsavgift på 58:-. 
Om du handlar ur både storförpackningsprislistan betalar du din egen frakt.

Kostnadsfri kredit
Du kan erhålla 15 dagars kredit, personnummer måste då lämnas (minimiålder 18 år). Kreditbedömning görs. Observera att kredit kan nekas. Kreditlimit är 3000:-, överskrider du limiten, eller om du inte önskar kredit, skickas varorna mot postförskott som kostar 53:- extra i postförskottsavgift. 
Skolor och kommuner har egna avtal. Om betalningen inte är oss tillhanda fem dagar efter förfallodagen, skickar vi en påminnelse. Från förfallodagen tar vi ut dröjsmålsränta enligt räntelagen - d v s ca 12% - tills det att betalningen är bokförd på något av våra konton. 
Om du begär kredit, accepterar du dessa betalningsvillkor.

Restordrar
Om vi vet att en vara som du beställt är slutsåld, men kommer hem inom tre veckor, gör vi en restorder. Den restnoterade varan levereras sedan utan extra kostnad till dig (är du postförskottskund, tillkommer dock postförskottsavgiften). 
Om vi inte får hem varan inom tre veckor ber vi dig att beställa den igen.

Returrätt
Du har full returrätt inom 14 dagar (på hela, obrutna förpackningar) från det att du mottagit varorna. 
Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. 
Du behöver inte ange någon speciell anledning för din retur.

Reklamationer
Upptäcks fel på varan, om det saknas något i försändelsen eller om du har mottagit fel vara skall detta reklameras till oss senast 15 dagar efter det att du mottagit ditt paket. 
Kontakta alltid oss innan du returnerar något. 
Använd sedan vårt reklamationspapper om du skall skicka varor i retur med postförsändelse (postorder kundretur eller brev). 
Om vi har gjort fel ersätter vi givetvis Dina fraktutlägg.

Skador på paket och oavhämtade paket
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. 
Hämta ej ut ett skadat paket!
Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. 
Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 
Har du beställt och ej hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 14 dgr, brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 300:- för vårt arbete med hantering av varorna.

Vi bryr oss om!
Naturkosmos är medlem i Svensk Glasåtervinning (SGÅ) och REPA, och tar därmed miljöansvar för de förpackningar vi använder oss av. 

Personuppgiftslagen

<%!%ENDHTMLBLOCK%!%> <%INCLUDE '/INC_below.html' %> <%NEXTROW ENDQUERY%>